Przygotowujesz się do wynajmu lub sprzedaży nieruchomości? Świadectwo energetyczne mieszkania to dokument, który – zgodnie z prawem – musisz przekazać kupującym lub wynajmującym Twoją nieruchomość. Jak zdobyć świadectwo charakterystyki energetycznej, jakie informacje obejmuje i co grozi za jego brak? Sprawdź to w poniższym tekście!
Świadectwo charakterystyki energetycznej mieszkania – co to takiego?
Świadectwo energetyczne mieszkania czy też – dokładniej – świadectwo charakterystyki energetycznej to bardzo istotny dokument, który określa efektywność energetyczną nieruchomości. Najprościej rzecz ujmując – wskazuje, czy mieszkanie zalicza się do „energooszczędnych”. Podczas sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej mieszkania w bloku bierze się pod uwagę szereg czynników. Sprawdź, jakich!
Jakie dane są niezbędne do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej mieszkań?
Aby sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej mieszkania było możliwe, wykonawcy certyfikatów charakterystyki energetycznej budynków potrzebują szeregu informacji. Otrzymują je najczęściej albo od właściciela mieszkania, albo zarządcy nieruchomości (jeżeli chodzi o obiekty wielorodzinne).
Dokładna lista dokumentów, które trzeba dostarczyć, różni się w zależności od osoby sporządzającej świadectwa charakterystyki energetycznej.
Do niezbędnych informacji zaliczają się m.in.:
- przeznaczenie i rodzaj budynku,
- adres położenia obiektu,
- metraż mieszkania i dokładne powierzchnie poszczególnych pomieszczeń,
- rok oddania nieruchomości do użytku,
- kubatura budynku,
- rodzaje instalacji w obiekcie wraz z ich specyfikacją,
- dokładne dane dotyczące konstrukcji budowli.
Dokumenty niezbędne do zamówienia świadectwa energetycznego mieszkania w bloku najczęściej można otrzymać bez żadnych problemów od zarządcy budynku.
Kto może wystawić świadectwo energetyczne mieszkania?
Certyfikat energetyczny mieszkania to dokument, który wystawiany jest jedynie przez osoby do tego uprawione, wpisane do Centralnego rejestru charakterystyki budynków.
Oprócz listy osób upoważnionych do wystawiania świadectw charakterystyki energetycznej, znajdują się tam również m.in. świadectwa charakterystyki energetycznej budynków.
Zobacz Centralny rejestr charakterystyki energetycznej budynków.
Co, jeśli nie dysponujesz informacjami niezbędnymi do wystawienia świadectwa charakterystyki energetycznej mieszkania?
Obawiasz się, że jako właściciel nieruchomości, takiej jak mieszkanie w obiekcie wielorodzinnym, nie posiadasz wszystkich niezbędnych danych? Niektóre firmy świadczące usługę sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej oferują wsparcie w zakresie pozyskiwania informacji technicznych dotyczących nieruchomości.
Zobacz, jakie opcje przewidujemy w Certyfikaty Zaborowski.
- Wszelkie informacje uzyskujemy w Twoim imieniu od zarządcy budynku.
- Zarządca budynku, w którym mieszkasz, uzupełnia przygotowany przez nas wniosek o niezbędne informacje.
- Posiadasz informacje techniczne na temat nieruchomości i dostarczasz je nam, zamawiając świadectwo energetyczne mieszkania.
Pamiętaj, żeby świadectwo energetyczne mieszkania zamawiać jedynie u specjalistów znajdujących się w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków!
Forma świadectwa charakterystyki energetycznej mieszkania
Jaka jest forma świadectwa energetycznego mieszkania? Czy różni się czymkolwiek od świadectwa charakterystyki energetycznej budynków innego typu?
Nowelizacja Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków stanowi o możliwości otrzymania świadectwa charakterystyki energetycznej w formie:
- elektronicznej (warunkiem ważności takiego świadectwa jest opatrzenie je numerem nadanym w Centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej oraz podpisem osoby uprawnionej w postaci kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego lub osobistego),
- papierowej (tu wystarczy jedynie opatrzenie dokumentu numerem nadanym w Centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków i podpisem osobistym).
Forma świadectw energetycznych mieszkań i domów jednorodzinnych niczym się nie różni.
Co grozi za brak świadectwa energetycznego mieszkania?
Zacznijmy od najważniejszej informacji. Posiadanie aktualnego świadectwa energetycznego jest kluczowe przy sprzedaży mieszkania lub jego wynajmie.
Zgodnie z prawem, każdy właściciel mieszkania lub innego budynku, który chce je sprzedać lub wynająć, jest zobowiązany do przekazania świadectwa energetycznego kupującemu lub wynajmującemu.
Posiadasz świadectwo energetyczne dla mieszkania? Jego przekazanie zostanie odnotowane w akcie notarialnym nieruchomości. A co, jeżeli nie zleciłeś jego sporządzenia dla swojej nieruchomości? Czy grożą Ci jakieś konsekwencje?
Konsekwencje związane z brakiem świadectwa energetycznego mieszkania
Wynajmujesz lub sprzedajesz mieszkanie i nie posiadasz świadectwa energetycznego lokalu? Zostaniesz upomniany nie tyle za brak dokumentu, a jego niedostarczenie osobie kupującej lub najemcy. Teoretycznie, grożą Ci konsekwencje finansowe, natomiast w praktyce – z racji braku konkretnych informacji dotyczących egzekwowania grzywny – są to zapisy nierealizowalne.
Możesz natomiast za brak przekazania świadectwa energetycznego być upomniany przez notariusza, na etapie podpisania umowy. Upomnienie to nie wiąże się natomiast z innymi konsekwencjami. Oczywiście, powinieneś niezwłocznie wystąpić o sporządzenie świadectwa energetycznego. Jeśli tego nie uczynisz, osoba kupująca lub wynajmująca nieruchomość może zlecić przygotowanie dokumentu samodzielnie, obarczając Cię kosztami związanymi z wykonaniem usługi.
Zamów świadectwo energetyczne mieszkania w Certyfikaty Zaborowski!
Najczęściej zadawane pytania
Czy obowiązek posiadania świadectwa energetycznego dotyczy każdego mieszkania?
Jesteś właścicielem mieszkania i nie planujesz jego sprzedaży lub wynajmu? Możesz, ale wcale nie musisz posiadać świadectwa energetycznego lokalu. Jesteś zobligowany do jego sporządzenia i przekazania jedynie w momencie, gdy chcesz dokonać transakcji sprzedaży lub wynajmu.
Warto mieć jednak świadomość, że świadectwo charakterystyki energetycznej mieszkania przyda Ci się również wtedy, gdy nie planujesz wyprowadzki z lokalu. Informacje w nim zawarte stanowią w końcu cenne źródło wiedzy na temat efektywności energetycznej mieszkania.
Ile trwa cały proces przygotowania świadectwa energetycznego?
Długość procesu przygotowania świadectwo charakterystyki energetycznej zależy od kilku czynników. Są to przede wszystkim jakość dostarczonych informacji technicznych dotyczących mieszkania, czas dostarczenia dokumentów oraz stan budynku.
Kto może zlecić przygotowanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku?
Przygotowanie świadectwa charakterystyki energetycznej mogą zlecić przede wszystkim:
- właściciel mieszkania/domu/lokalu użytkowego,
- zarządca budynku,
- osoba wynajmująca lokal,
- inwestor – przed złożeniem wniosku o udzielenie lub złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego,
- osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
- osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do mieszkania.